Logo roeivereniging weesp

ROEIVERENIGING WEESP

Sportief op het mooiste roeiwater van Nederland!

Een roeitocht door de stille wateren van Ost-Friesland, Duitsland

Geplaatst op 19-08-2017  -  Categorie: Toertochten  -  Auteur: Else de Haan

O18-07-de-groepst-Friesland is stil en ongerept, de riviertjes en vaarten zijn diep uitgesleten, veelal hoge wallekanten met riet, maar ook bos, weilanden met koeien, mais en haver. In de dorpen vrijstaande huizen langs het water, met allemaal - zonder uitzondering - een glad geschoren gazon. Vaak zien we de maairobot als een dikke kever over zo’n gazon rondkruipen. Het gras moet kennelijk weer een centimeter korter.

Op iedere route wel een aantal watersportverenigingen, en pedal- en paddelstations. Bij veel huizen een bootje – vaak een kruisertje. Al die boten varen niet. Op onze tochten komen we hooguit drie kruisertjes tegen. En welgeteld één keer roeiers, een gladde twee, die geen enkele tegenligger vermoedend, het water schuin oversteekt. We moeten roepen om een botsing te voorkomen, en dan ook nog slippen.17-08-kaart

Met twee wherry’s, de Eem en de Diemen roeien we van maandag 7 augustus tot en met vrijdag 11 augustus door dat prachtige land. Hennie, Madeleine, Marjolein, Marie-Louise, Else, Frank, Henk en Marc. Frank en Else als nieuwkomers in dit illustere gezelschap. Onderweg horen we alle verhalen van de vorige roeitochten. Mooie geschiedenislessen, die ons geheel inwijden in het toertochtwezen.

We starten in Emden bij de Ruderverein, waar we de botenwagen en de auto’s stallen. De Ruderverein ligt vlak naast de Kesselschleuse, een prachtig sluisje waar vier waterwegen op uit komen. 17-08-sluisDe eerste

De Eem komt de Kesselschleuse binnen

dag door de sluis, om een rondje vanuit Emden en terug te maken. We roeien rustig, genietend van het landschap totdat we ons halverwege de terugweg realiseren dat de sluis vanaf half zes niet meer draait. Het vooruitzicht te moeten klunen is niet erg aanlokkelijk. Op de benen! Als we om 17.15 bij de Kesselschleuse aankomen, maken de sluiswachters zich juist op voor ‘Feierabend’, net als de sluiswachter in Muiden al een kwartier voor sluitingstijd. Gelukkig willen ze nog wel draaien en ook nog wel vijf minuten wachten op de Eem. De vijf minuten worden er tien, maar dan liggen beide wherry’s veilig in de sluis.

Een tocht is niet compleet als er helemaal niets gebeurt. Gelukkig is deze tocht ook in dat opzicht compleet. Al vrij snel blijkt dat de Eem naast het in Weesp al dichtgeplakte lek, nog een lek heeft, dat ook nog langzaam groter wordt. Het lek wordt geplakt, en daarna is over de huid lopen absoluut verboden. Dat worden oefeningen in behendigheid bij het wisselen, ieder half uur. Dat gaat iedereen steeds beter af.

Die eerste dag laten we ook al een peddel liggen op onze lunchplek. De peddel was voor de zekerheid meegenomen naar die plek, een eindje van de boten af. Een typisch hebbedingetje kan je beter niet in de boot laten liggen, dachten we. Dus, eenmaal in Emden, met de auto in een half uurtje terug naar de lunchplek. Daar vinden we hem, netjes neergelegd op de polyester boot die er lag. Zoals de waard is…? 17-08-peddel

De peddel is weer terug!

De laatste gebeurtenis is de 'ontsnapping' van de Eem. Gelukkig vangt Frank hem nog net met een roeiriem en peddelt Marie-louise hem vaardig terug naar de plek waar hij wegwoei. 17-8-ml-redt-eem

Marie-Louise redt de Eem

De volgende dag verlaten we Emden om met een omweg naar Greetsiel te gaan. Greetsiel is een mooi oud havenstadje, waar oude vissersboten nog steeds afmeren. Veel toeristen: bijna alle huizen zijn ‘Ferienwohnungen’. Helaas is de sluis van Greetsiel ‘gesperrt’. Boot op het karretje, bagage erin, een processie door het stadje. B1807-processieagage uit de boot, boot weer in het water en bagage, nu weer anders gestouwd, er weer in. En dat alles dan nog een keer. Twee en een half uur later kunnen we gaan roeien. De derde dag. Het Störtebekerkanal naar Norden is een belevenis. Harde ZW wind, mee. We vliegen vooruit, geholpen door paraplu’s die als zeiltje worden gebruikt, Helaas klapt er één vrijwel onmiddellijk om. Weg zeiltje. Bij de sluis twee rode lichten. Hij draait niet! Gelukkig kan de sluiswachter gebeld worden. Intussen moeten we weg zien te blijven van sluis en stenen, waar de wind ons steeds naar toe wil blazen. Een half uurtje later waait hij ons in de dan geopende sluis.

Een rondje om de kerk in Greetsiel

De route van dag vier voert ons weer over Stortebeekkanal. Het geluk is met ons: de wind is gedraaid. Weer wind mee! Het tweede geluk van die dag is de vondst van een betere kluunplaats in Greetsiel. Geen processie meer door de stad, maar slechts een dijkje over.

Alle dagen is het prima roeiweer (met uitzondering van de hevige stortbui in Greetsiel, die ons ‘s avonds, als we al niet meer roeien, overvalt). Maar de laatste dag vertrekken we in de miezerregen. Regenpakken aan die gelukkig ook al weer snel uit kunnen. 17-08-regenDe tocht gaat deze vijfde dag over drie meertjes. Het tweede is verboden (want natuur-) gebied. We vinden het juiste kanaaltje niet, roeien toch over het verboden meertje en zijn dus ernstig in overtreding. Een mooie, dat wel. Nog langs alle vakantiehuizen in het Treckfahrtstief – waaronder opvallend veel in A-vorm en natuurlijk glad geschoren gazonnetjes- en dan zijn we weer terug in Emden, het einde van onze mooie tocht.

Else de Haan

Regenpakken en toch een goed humeur!

Plaats een reactie plaatsen op dit nieuwsbericht:

Inloggen om een reactie te plaatsen.

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Mijn RVWeesp

Leden kunnen informatie over de vereniging, ledenvergaderingen en eigen informatie vinden. Inloggen is vereist.

Foto's

Door veel leden worden foto's gemaakt. Hiervoor is een speciale website ingericht.

Toerkalender

Alle toertochten voor dit jaar, georganiseerd door de toercommissie, op een rij!

Blijf op de hoogte van RVWeesp: