Logo roeivereniging weesp

ROEIVERENIGING WEESP

Sportief op het mooiste roeiwater van Nederland!

Tweedaagse roeitocht Waterland

Geplaatst op 30-05-2019  -  Categorie: Toertochten  -  Auteur: Madeleine van Eeghen

19-05-28-zaanstreek-5De donderdagochtendgroep heeft vanuit Purmerend twee dagen geroeid in Waterland.

Begin dit jaar is Ada begonnen met de uitwerking van het plan, zij komt uit deze streek en dat leverde veel voordelen op. Onder andere kende zij een schattig klein hotel-restaurant “De Hofjes”, gelegen aan De Poel ’t Zwet met een groot terras en prachtig uitzicht over het meer.

Van de groep konden vijf mensen helaas niet mee, waardoor er acht overbleven en we twee wherries nodig hadden, die Ada huurde bij RV De Where.

Na een middag waarin Ada samen met Hennie routes en aanlegplaatsen verkende, reden we afgelopen dinsdag naar Purmerend. Net de dag van de OV-staking en een slechte weersvoorspelling, het zag er niet best uit. Maar toen bleek weer dat je je nooit van tevoren zorgen moet maken, want alles reed lekker door op de weg en eenmaal in de boten hebben we geen spat regen gezien.

19-05-28-zaanstreek-1

Wel veel zon, prachtige wolkenluchten en heel veel molens. De eerste dag via Spijkerboor en de Beemsterringvaart naar De Rijp. Toen via de sluisjes van Graft en West Graftdijk richting Alkmaardermeer en vandaar de Markervaart door, de rivier De Zaan op. Het laatste sluisje bij De Poel door, waar we naast het Kajakcentrum konden aanleggen bij een steiger van “De Hofjes”.

Daar trokken we de boten een klein vlot op, waar ze precies naast elkaar konden overnachten.

19-05-28-zaanstreek-3

19-05-28-zaanstreek-2

In het restaurant kregen we naar mijn gevoel de beste tafel, met naar alle kanten uitzicht over het meer: de stemming was opperbest.

19-05-28-zaanstreek-3a

Voor een avondwandeling was het ook nog prima weer, het meer grenst aan het Wormer- en Jisper natuurgebied met luid kwakende kikkers, enorme eenden- en ganzenfamilies en veel soorten gras en wilde bloemen.

Na een stevig ontbijt konden we om 10 uur opnieuw de Poelsluis door en het viel ons op hoe vriendelijk letterlijk álle sluiswachters waren, het leek wel familie van elkaar.

19-05-28-zaanstreek-4

Langs de Zaanse Schans en ontelbare molens kwamen we via de Braak en de Wormerringvaart in het plaatsje Neck waar een heel lage brug is. Daar kun je plat liggend onderdoor maar Ada belde de brugwachter, zodat we comfortabel konden passeren.

Het ontvangstcomité van de Where had Ada op het hart gedrukt dat we bijtijds terug moesten zijn omdat de jeugd de boten nodig had, maar achteraf veranderden die hun plannen en hadden we langer weg kunnen blijven. Dat gaf helemaal niet want nu maakten we kennis met het oude stadshart van Purmerend, de Koemarkt en de Kaasmarkt. De terrassen zaten vol, wij gingen binnen eten want we hadden de hele dag zon achter de rug. En zo kwam er een eind aan twee heerlijke roeidagen met dank aan met name Ada en Hennie, die een prima organisatieteam vormden, maar óók aan de hartelijke leden van RV De Where, die met drie man klaar stonden om ons te verwelkomen.

Plaats een reactie op dit nieuwsbericht:

Inloggen om een reactie te plaatsen.

Er zijn nog geen reacties geplaatst